Rabu, Februari 25, 2009

sistem otak yang tidak stabil

malam tadi, aku keluar berjumpa kawan-kawan. tapi, kesan kepenatan menunggu tren, dan tekanan akibat pemandu teksi yang sengal telah menyebabkan kawalan otak aku tak stabil. aku memandu laju (seperti kebiasaan), tapi masih boleh mengawal kenderaan. aku seperti di awang-awangan. sampai di satu tempat ni, ada lampu isyarat. kawasan itu bersimpang empat, dengan flyover melintang di tengah. lampu isyarat di laluan aku telah merah, sementara di sebelah depan pula hijau. aku seperti tak dapat mengesan, lampu merah itu untuk apa. mana yang betul? yang hijau atau yang merah? dalam aku berkira-kira itu, aku langsung tidak berhenti, malah meneruskan perjalanan, di mana kenderaan dari simpang sebelah kanan telah mula bergerak. tapi aku tak dapat melihat kenderaan-kenderaan itu. setelah hampir sampai di tengah-tengah simpang baru semua objek kelihatan. hah, nasib baik aku dapat mengelak satu kereta yang sedang membelok. "apa yang aku buat tadi?" aku seakan tidak sedar sikit pun. sepanjang perjalanan itu aku terpinga-pinga tidak percaya. dan kemudian, di satu lagi lampu isyarat, aku langgar juga. aku nampak lampu berwarna merah, tapi aku tak tahu itu apa. dan bersungguh-sungguh marahkan motor yang berhenti di depan aku. kawan yang berada di sebelah diam tak tahu nak cakap apa.

di perjalanan balik, aku hampir lagi tak dapat mengenal lampu isyarat. tapi kali ni aku bikin hal di roundabout. aku lupa melihat kiri kanan, apatah lagi memperlahankan kereta. kawan di sebelah cuma berserah nasib kepada Yang Esa. tapi mujur ketika memandu ke rumah seorang diri, seksyen kepekaan dan kebolehupayaan membeza aku kembali stabil. itupun lepas aku pekena ayam goreng dua ketul di restoran mamak. kemungkinan sebenarnya aku lapar, jadi sistem badan jadi tak tentu arah, dan terus mengacau keupayaan berfikir aku. dan sampai di rumah, setelah mandi dan sebagainya, aku tidur dengan lena, dibantu dengan rasa kenyang dan puas sebab dapat dos ayam goreng kedua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan