Khamis, Februari 19, 2009

first time yg kedua

tarikh sebenar entry : 27 September 2008

hei hei...pg td aku bgn agak awal (10 a.m) pasal aku mimpi mak aku buat kuih tat sensorg, padehal aku da janji nak tolong..kan....skali tu aku bgn rupe2nye mmg beliau tgh buat pon, dah siap pon sbnrnye...hehehee.....lalu aku pon..takpela, dah siap kan, ape leh aku buat..lalu aku sediakan bahan utk projek biskut aku yg kedua plak...masuk butter, tepung, bla...bla.....skali lembik gile...dah cam leh wat kek plak....lalu aku bengang, aku tunjuk kt mak aku, "mak, nih nak kene tarok tepung lagi ke?" yg mane dibalas oleh mak aku, "ha, tarok lagi..lembik nau tuh...mane leh nak bulat2 kan dia..." aku pon tarok lagi..ish lembik jugak...tp aku pk, jap karang nak masok dlm peti sejukkan, dlm tiga pat jam cenggitu...aku igt ok kot...ah, blasah, masok je la...dah tu, gi aa mandi..pasal mak aku nak gi jusco lak ngan makcik aku..yg mane aku la drivernye dan juga bendahara yg bakal mengeluarkan wang ringgit utk didermakan ke akaun jusco tuh...beli..beli...last2 mak aku byr...(alhamdulillah..) oh, beliau serta makcik aku nak jenjalan plak cari kasut la ape la kan...lalu aku simpan segale brg yg mak aku beli td, (termasuk bahan kuih yg aku tumpang sekaki) dlm kete..dan bergegas mencari mak aku dan adiknye...tu dia, dah siap2 dok dlm kedai kasut..(mak aku mmg pantang tgk kasut, gatal2 je kaki dia nak cuba)..nengok..try...test...tak kenan..k la, gi masuk jusco tmpt kain baju, kasut henbeg sume tuh.....uih...jalan2 jumpe lak kemeja nih sgt smart ye, lalu aku terpikir nak kasik kt abah, kerana baju beliau aku pon da boring tgk.....adela dkt seratus lebey aku banje utk beliau..lgpon aku tak penah beli ape2 utk beliau, eh, ade, aku beli siper ngan towel (yg akhirnye dipakai oleh org lain..grrrrr.....) dah setel sume, dompet pon da kosong, balikla kami ke rumah....aku nye la excited tunjuk kt abah baju raya beliau yg telah aku belikan...terkejut la beliau melihat kemeja kotak2 merah yg aku beli....dia tembak skali "lain kali nak beli tanye la dulu..." aku tertampar, lalu membalas, "abah, baju nih ok, cantik..." dia tanye plak, "ni beli kt mane? jusco sini? (jusco kt umah aku nih je, bukit raja)"..haaaa...tu nak gi tukar la tu....aku dah mula rase pengecutan dihati (kecik ati la kan)....aku beli mahal2 (walaupun da diskaun 50% kan)..ye la..aku da nampak beliau dalam baju tuh..perghh..kacak doh...(beliau mmg masih kacak walopun dah berumur 67 taun..cume kdg pemakaian dia tuh cam org lsg tak berduit..jauh beza ngan mak aku..) aku bidas, "la, baju nih ok, takde salahnye pakai baju kaler nih, bkn abah nak gi kelab malam pon!" aku kalo dah nak merajuk ngan bapak aku, mmg mulut aku hilang kawalan..beliau lak cam berkeras nak tukar...aku sound, "baju nih je yg paling cantik zehan tgk kt jusco td, takde kaler lain, kaler lain sume tak cantek!" lg sket kalo beliau gado jugak, mmg rasenye aku nanges kt situ jgk (hihi..aku nih manje sket..sket je...ngan mak bapak aku je..) last2 bpk aku kalah, "yelah, terima kasihlah!" skali bunyi beliau ckp tuh cam gaya arwah nenek aku lak..eh, ye la..dah mak beliau kan..sikit sebanyak mestila ade bunyi2 yg same kan....ok, kes dah menang.....


berbalik pade kuih raye aku td, dah kuarkan dr peti sejuk, aku gi aa lapor diri dulu..sblm tuh dah buang mase pujuk abah supaya terima pemberian ikhlas aku tuh..tup2 tgk, cisss...dah lembik plak doh tu....hishhh...camne mau bikin aaaa.....lalu aku rujuk pade pakar..."mak, nih nak kene tarok tepung balik ke?" "ko tarok lagi, buat cam biskut yg mak bikin td.." tp aku sgt risau, ye la, taun ni la pertama kali aku bikin kuih kan..."jgn takot jahanam, dr jahanam tuh la dpt pengajaran!" tuh mak aku dah rimas la tu aku asik tanye je.....k la, aku pon van damme je la masokkan tepung, kebetulan tepung gandum tuh pon da tggl sipi2 je kan..tuang sumenye, tepung jagung pon aku main tuang je..agak2, tak sukat pon...eh, berjaya la!!! aku soh mak aku test..."ha, dah ok la ni..." hik hik..aku pon terus smgt bikin kuih....kasi bulat2...pastu tekan tgh dia ngan ibu jari....bakar...ceiittt!!! yg aku tekan tuh ikut naik lak! camne aku nak isi jem ditengah2??? haiyakkk.....ah, blasahla...lgpon eksperimen je...kalo leh idang, idang, kalo takleh, bedal la....hei heiii!!! dah isi2 jem sume....time buke td, biskut tu yg aku telan dulu...waaaaa...sedapla.........k la, boleh la aku buat batch yg kedua...heh??? seyyy..butter abis la....td gi jusco tak beli......haissshhhhh!!!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan