Khamis, Februari 19, 2009

kuih raya aku yg pertama

tarikh sebenar entry : 25 September 2008

mlm td, pas buka, pas setel "melapor diri", maka aku pon terlelap jap...tgh syok2 tuh, tibe2 ade sore kejutkan aku.."mama zehan, bgnla...kate nak buat kuih..." haiyakk, anak sedare ku....lupe lak janji ku pade beliau nak buat kuih raya...aku pon bgn dgn mamai2 dan pitam2 pegi dapur...foww!! bertimbun encik pinggan mangkuk di singki...k la, setelkan pinggan dulu....kang kalo trus buat kuih kang, bertambah plak populasi singki tu...eh, camne eja singki...sinki ke singki?..ah, blasah..janji same bunyik....dah setel2 tuh...maka tubuhku pon mulai berpeluh dan berminyak2 (sungguh menambahkan kemarahan kerana tak selesa)...skali dah setel2 basuh pinggan tu, kakak aku (mak budak2 tu) balik plak...lagila mereka menggelupur takut tak sempat, pasal masing2 dah teruja nak tolong aku. aku tak peduli, aku gi mandi kasi bersih, lapor diri utk waktu akhir...pastu baru la bikin kuih....ala kuih bodoh2 je....koko krunch salut coklat....pas cair2 coklat tuh, aku pon gaulkan la koko krunch tuh...ceh, cam tak cukup je coklat tuh..last2 adik aku yg lelaki tuh usha, "ko nih kacau pon segan2...cenggini kacau dia.." mentanglah dia dulu amek kulinari art kt ittar...kan.....lalu servis bertukar tangan...dia pon mengacau penoh kasih sayang..smpi la sume koko krunch tuh bersalut coklat..heh, skang tibe mase nak menyusun atas dulang (aku ikut dgn penuh patuh segala arahan dlm majalah tuh..) skali, apsal lak tak bersatu koko2 krunch nih?? berpeluh2 aku cube bgi diorg lekat...ala..nih mesti pasal coklat tak cukup nih..pasal setiap satu koko krunch tuh agak nipis je salutan dia...lalu adik aku sound seround, "ko kene proportion kan dia dlm cup tuh....baru la jd, cenggini ko buat, smpi sudah la..." cisssss......mane lak aku nak cari cup tu memalam cenggini....haiyaakkk...dlm hati menyesal pasal ari tu aku dh tengok kt tesco, tp tgn ni tak tercapai lak..ekoran tiade arahan dr otak utk mencapainye dn meletakkan dlm troli....kemudian bpk aku cube recall, "ari tu abah ade nampak dlm laci.." dan di"iya"kan oleh anak sedare aku...maka operasi mencari pon bermula..aku dh start nak ngamok, igt nak makan je koko krunch trus...takyah aa buat kuih...tp kalo dh jodoh kan...akhirnye aku jumpe gak cup tuh...trus aku pindahkan yg atas dulang tu ke dlm cup, dan ditaburkan hiasan bulan bintang oleh anak sedare aku...dah setel sume...aku kasik biar supaya dia keras sendri....dkt satu stgh jam gak aaa (pasal aku sempat tgk the nanny back to back 12-1 pagi)....tgk2 tak keras gak..ape kejadahnye kuih ni...degil sgt....last2 aku pon dah penat, aku sumbat je dgn dulang2 tuh masuk peti sejuk..abis citer...time sahur td, dah cantek dah melekat. lalu aku pon mencari bekas nak simpankan...k, dah setel bekas pertama, masuk plak bekas kedua...skali, pangg!!! terbalik dulang tu jatuh atas kusi, dan sbhgn kuih raya tuh bergelimpang atas lantai.....mengucap panjang aku (tp dlm hati menyumpah2) kerana kesengalan sendri..punye la besar meja tuh, tahan gak aku letak dulang tuh kt tmpt sempit2 (punye la malas nak alehkan pinggan mangkuk atas meja tuh..) k la, memandangkan mak aku takde di tmpt kejadian, aku kutippp....sayang beb.....tp abis bertabur dia punye bulan bintang tuh...huuuuuuuu.....tp kuih tu masih ok lagi...jgn irau.....nengok tu rimau bak betis apai.....ha...cenggitula lebih kurang kan....dah setel sume, hapuskan bahan bukti (sapu2 bulan bintang yg bertabur tuh supaya tak terkesan oleh mak aku yg boleh menjurus kpd soal siasat)..masuk blk peti sejuk pasal coklat dia dah mula menunjukkan tanda2 cair...aiiiiii......first time yg pertama aku smgt nak bikin kuih, hampir musnah plak oleh kesengalan aku...(tgn aku pon agak pengkau bile tibe bab bikin kuih ni...susah nak kontrol pressure, tak gemalai la kate org...nmpk sepah je kuih aku td..) tp takpe....itu baru percubaan pertama..ade lagi 3 jenis kuih..eh??? dua lagi kot, pasal lg satu tuh kek, malas plak aku nak bikin....jd, malam ni aku akan berusaha lagi! huuuu..bestnye, taun nih kuih raya byk gile....yg aku beli ade 4 jenis (pasal aku tak mampu menahan nafsu)..mak aku order lagi 3...aku bikin 3, mak aku bikin 2 kot......huhuhuhuuuu!!! buntat la perut aku dgn kuih raye....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan