Khamis, Februari 19, 2009

pemberontakan perut

tarikh sebenar entry : 31 Disember 2008

ari isnin baru ni awal muharram. lalu kakak aku yg sulung berura2 nak adekan makan2 sambil bace yasin dan juge solat zohor secara berjemaah. ok, fine. dah setel sume acara keagamaan, tibe pule masa makan. menu ari tu ialah nasi briyani dgn pelbagai lauk pilihan, mak aku buat add-on laksa, ade plak kek dan puding batik. ni sume nak selebret skali besday anak2 sedare aku yg kuar pade bln 12. aku makan tak la byk, cume berselang seli ngan pisang, siap ngan air bandung lagi, tp pastu aku bedal air kosong plak. mase nih perut aku rase ok lagi, walopun simptom pemberontakan tu dah ade sikit sikit. dah duduk2 sambil borak2 ngan kaum keluarga, lalu aku pon ke dapur. fowww!!! skali ternampak aiskrim daaaa......ni anak angkat mak aku plak yg bawak...tak ble jadi.....tak makan kang kempunan. dah makan separuh gelas, teringat plak pisang. ni kene makan ngan pisang baru cun. pegi ke depan amek lak pisang brg sebijik. kerat2 dgn sudu campurkan ngan aiskrim td. puas ati rasenye, walopun perut aku dh mule rase penuh semacam.


lps makan aiskrim aku lepak dpn tv, sambil baring2...tibe2 kakak aku hidang plak kek. haisshhh.....aku dah rase bersalah kt badan aku....tp kalo tak makan kang........hurmmmm....ok, la, aku amek sepiring, tu pon share ngan anak buah aku. dia tak larat, maka aku terpakse abes kan. mase tuh perut aku mmg dah senak gile.

sampai malam, aku masih tak lapar. samada overload dgn makanan, ataupun mmg perut tgh merancang pemberontakan. tp bile aku tgk laksa yg mak aku masak, ish, bole jadi kempunan ni kalo tak makan. aku pon amek la semangkok kecik. uhhh...terus perut aku rase panas lain macam. sebelum tdo aku makan ubat utk membantu penghadaman. 4.30 pagi aku terjaga, sakit perut. igt selesai smpi disitu saje, rupenye membawak smpi pagi. tp sakitnye lebih pade gastrik...ape lagi, aku amek mc, pasal dah tak berdaya nak bgn. sehari suntuk aku menderita, nih gastrik ape nih. smpi la malam, akhirnye aku nekad minom air halia, adela sket sendawa, tp leganya tak lama. aku rase perut aku padat ngan angin balik. lalu aku nekad minom gaviscon, brg 2 sudu, sedapla gak, tp dia pekat sgt, hampir muntah aku tatkala menelannye. lalu aku terus tdo.

pagi nih bangun ade baik sket. tp maseh rase tak sedap perut, letih lagi. lps tu pg kt opis aku demam plak. dgn lapar gile lagi. lps makan baru aku rase ok, cume agak mamai dan blkg aku rase sakit penangan angin smlm. ni pon ade rase senak lagi. mgkn kene tukar perut baru.

aku ade dua hipotesis yg mengaitkan kpd pemberontakan perut aku ni:-
1) pada ahad tu aku makan nasi kenduri wedding kawan aku. utk pengetahuan, aku mmg ade sket elergik ngan nasik kenduri, aku pon tatau pesal, tp slalunye kalo nasi kenduri aku amek sket2 je, tp aritu aku pulun sume lauk yg diorg hidang,

2) sebelum mula acara makan2 tu, aku ade menggembur tanah pasu dan menabur baja (baja bunga yg kaler merah jambu bulat2 tu) dgn tangan yg tak bersarung. tp baja tu aku pegang dgn tangan kiri, dan aku juga telah membasuh tangan, siap mandi lagi sblm aku makan tu. adekah aku keracunan? hurmmmm..

tp aku rase, aku pilih no 1 la...tu yg paling tepat rasenye.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan