Ahad, April 05, 2009

yang lebih bermakna

aku ada komputer. komputer itu telah berusia hampir 7 tahun. dalamannya memang sudah boleh dianggap artifak sejarah. bagaimanapun, ia masih boleh berfungsi. sekadar dengar lagu, menonton filem (VCD saja) dan memindah fail. kalau untuk bekerja itu, aku tak berapa nak yakin sangat. sehinggalah satu hari, aku rimas melihat komputer itu tersadai tanpa mampu berbuat apa-apa. ibarat membela biawak hidup. hanya mengumpul habuk, dan menyemakkan ruang. ya, aku ingin komputer itu bekerja semula. dan terfikir untuk menaiktaraf unit pemprosesnya.

tapi.........

lebih baik aku beli komputer riba terus. di samping menjimatkan ruang, ia juga boleh disimpan di dalam almari. dan tidak mengumpul habuk, malah boleh dibawa ke sana sini. pendek kata, banyaklah keistimewaannya. manakala, kalau aku terus menaiktaraf komputer lama itu, bilik aku akan terus sesak begitu juga, habuk kian banyak terkumpul, dan menyakitkan mata aku memandang. lagipula tak boleh dibawa ke mana-mana. dan potensi dia untuk terus terbiar agak tinggi juga. lagipun unit pemprosesnya akan terus terperap di bawah kompartment kecil di bawah meja, di mana tiada aliran udara. mungkin akan meletup nanti. dan menambahkan kerja-kerja pembersihan.

jadi, rasanya aku dah tau apa yang perlu dilakukan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan