Sabtu, April 18, 2009

huru hara siri akhir

petang tadi debaran aku dah reda. sebelum pulang, bos berpesan supaya singgah di subang parade untuk melihat dengan lebih dekat komputer riba yang aku mau itu. peh, boleh tahan juga. aku berpuas hati. tapi bab komunikasi, aku memang "out". entah apa-apa soalan aku tanya, sampai tokey kedai itu hampir tergelak dengar aku merepek. hei, kamon, aku kan gagap. timbang rasa la sikit. cit! cara bayaran semua aku dah tanya, kecuali installment. itupun dah berada di lebuhraya shah alam baru aku teringat. demmit! dan dada aku berdebar semula. ala, apa ini. oh sebelum itu, di lot parkir, semasa aku hendak menaiki kereta, ada sebuah kereta kancil ini menghon aku. aku lihat seorang wanita melambai-lambai pada aku. ah, ini siapa pulak. aku tak kenal. bagaimanapun aku senyum juga pada dia. elok aku berundur, aku lihat perempuan tadi beserta teman lelakinya berdiri menunggu aku. aku pun buka tingkap, dan menyapa. eh, perempuan itu berjalan perlahan-lahan pula meninggalkan tempat itu, manakala teman lelakinya berkata pada aku, "ini kawan sekolah pun tak kenal.." tapi serius aku tak pernah tengok perempuan itu. seksi semacam. ah, dia salah orang la tu.

di lebuhraya pula, ah, aku memang tak boleh memandu bawah 100km/j. mulalah kelapa......eh, apa ini. mulalah kepala aku menerawang jauh, mata melilau-lilau. dan pandang saja ke depan, haiyakk!! nasib baik aku tak mencium punggung sesekereta. tak perasan pula dia membrek. huh! lalu aku terus memotong ke kanan dan memecut laju. sampai di jalan kecil yang menuju ke rumah, wah, ada satu makhluk ini, memang membakar. sudahlah jantung aku belum bertenang sepenuhnya kesan dari kejutan tadi, ini dia pulak bikin hal. apakah boleh hendak masuk ke simpang kiri, dia boleh berhenti di lorong kanan? (jalan disitu dua hala, empat lorong). berhentilah di lorong kiri. sudahlah itu, lambat-lambat pula mahu masuk ke simpang. perjalanan diteruskan dengan gerak trafik yang perlahan, tak selaju debaran jantung aku.

setiba di rumah, tatkala jantung aku baru bertenang, aku di"sound" pula oleh bonda, akan hal yang dia tidak puas hati. aku apa lagi, bukannya boleh bila dimarah-marah begini (walaupun sebenarnya dah agak lali). aku diam tidak menjawab, kerana degupan jantung yang semakin laju dan berat nafas tidak memungkinkan aku bersuara tenang, dan kerana aku memang tak mampu menjawab. lalu aku berbaring sebentar di katil, sebelum bangun menunaikan solat maghrib yang hampir-hampir di penghujung waktu.

ah, terlampau banyak perkara huru hara berlaku hari ini. sudahlah, aku mahu berehat. dada ini belum mahu berhenti berdebar lagi.

2 ulasan: