Rabu, April 08, 2009

ya, aku gagap. tak perlulah ketawa.

Definisi (maaflah, aku malas mahu terjemah):-

"Stuttering — also called stammering — is a speech disorder that involves repeating or prolonging a word, syllable or phrase, or stopping during speech and making no sound for certain syllables.

Stress, fatigue and excitement can make stuttering worse. Situations in which you're self-conscious about speaking also can be difficult, such as giving a presentation or talking on the telephone. Stuttering usually decreases when you're relaxed."

antara sebab:

"Signal difficulties. Stuttering may occur because the signals between a person's brain and the nerves and muscles that control speech aren't working properly (neurogenic stuttering). This type of stuttering can occur in children, but it also may affect people who have had a stroke or other brain injury. Rarely, neurogenic stuttering may be the result of abnormal tissue (lesions) in the motor speech area of the brain." sumber: yahoo! health (tengok sini)

ya, bagi anda yang tidak tahu, aku mengalami masalah kegagapan sebenarnya. aku pun tak perasan sejak bila, tapi yang aku ingat, lepas kejadian kepala aku terhempas pada lantai bilik, di mana dahi aku tersiat akibat pendaratan tepat di bucu simen yang pecah, ketika aku berusia 7 tahun, seminggu sebelum Hari Raya. kejadian berpunca akibat tolakan dari adik aku yang tak reti-reti mahu cakap "tumpang lalu, saya mahu turun dari katil ini." nah, seminggu aku tak stabil akibat hempasan itu. kepala tak boleh bergegar sikit, mesti jadi pening. dan bermula dari situ, aku mula tergagap-gagap bila mahu mula berbicara. malu juga, terutama bila diajuk, atau orang yang sedang menunggu aku mengeluarkan kata-kata mula bosan menunggu aku bersuara. apatah lagi kalau bercakap dengan lelaki kacak yang baru dikenal.

ya, memang penat bila tergagap-gagap ketika bercakap. memang terasa seperti lidah tak mahu bekerjasama dengan signal yang dihantar oleh otak. oleh itu, kalau aku berjaya mengucapkan sebaris ayat yang panjang dengan lancar, dengarlah baik-baik, janganlah suruh aku ulang. bukan senang aku dapat bercakap selancar itu. tapi itulah yang selalu terjadi, orang yang aku sedang bercakap dengan itu sedang tidak fokus apabila aku bercakap lancar. dan disuruh ulang, lalu kegagapan terjadi. penat.

kebelakangan ini juga, kegagapan aku seperti semakin teruk. sehingga aku mengalah untuk bercakap. tambah lagi kalau aku diserang sakit kepala, atau penat, lagilah teruk aku gagap. kadang-kadang jadi marah juga. yalah, benda nak cakap cuma tiga, empat patah perkataan saja. tapi disebabkan gagap, jadi macam mengucapkan 4 baris ayat yang panjang.

antara simptom gagap, melibatkan pengulangan sebahagian perkataan, atau seluruh perkataan, terhenti antara perkataan-perkataan, menggantikan perkataan yang susah mahu sebut kepada yang senang, dan dalam kes aku, memetaforakan, atau menjelaskan maksud perkataan yang tiba-tba aku tak tahu, dan orang yang mendengar akan memberikan perkataan yang aku nak itu. susahkan? ya, sangat. sebab itu juga, kadang-kadang aku sengaja jadi pendiam, sebab bercakap adalah agak menyusahkan aku.

bukan aku seorang yang ada masalah ini. aku tahu, di luar sana, ramai yang bermasalah sama. dan kepada manusia-manusia yang bertuah kerana kelancaran berbicara, janganlah tanya-tanya kenapa aku tergagap-gagap. tidak, bukan kerana aku gementar, tapi kerana masalah neurologi (agaknyalah).

notakakiayam: tiba-tiba nak dengar lagu stutter pulak. siapa nyanyi ya? lupalah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan