Rabu, Mac 25, 2009

kulat

malam tadi ada hal dengan rakan. sebelum sampai tempat dituju, aku dan rakan singgah sebentar di sebuah kedai runcit. membeli alas perut. aku ambil sebiji kek bahulu dan sebotol susu berperisa strawberi jenama Dutch Lady. manakala dia pula sebiji roti krim jenama gardenia dan susu berperisa coklat jenama sama. ah, dia bayarkan. terima kasih.

sampai di tempat tujuan, kami pun makan dahulu makanan yang telah dibeli tadi. dengan rakus aku mengoyak plastik pembungkus kek bahulu tersebut, dan mencubit sedikit dan menyuap ke dalam mulut. serta merta aku luahkan. "kenapa?" tanya rakan aku. "kenapa rasa dia macam berasid sangat? macam terlebih perasa oren. begitu bergas," aku menerangkan dengan agak terperinci. "cuba kau rasa," aku suakan kek itu pada dia, supaya dia mendapat bukti kukuh. "umm..ye lah...kuat sangat rasa oren dia," dia bersetuju dengan aku. "boleh tak aku tak nak makan lagi? buanglah.." aku bertanya ala-ala manja konon. "buanglah," dia setuju. kemudian aku teringat sesuatu, "eh, kau yang bayar kek ni tadi. tak baik buang. nanti membazirkan duit kau pulak," aku menjawab sendiri konon-konon bertimbangrasa. dia senyum saja. lalu aku pun teruskan makan. berasid pun berasidlah. hinggalah..............

aku terkebil-kebil memandang muka rakan aku. lama juga. kemudian dia perasan. dia mengangkat kepala tanda bertanya, "apahal?" dan aku terus menyuakan kek itu kepada dia dengan muka sememeh mencebik. ah, dia terus ketawa sehingga hampir termasuk di bawah meja, nyaris juga roti yang masih dikunyah tersembur sama. lantas dia mencapai kek bahulu yang aku suakan dan membeleknya dengan ketawa yang masih bersisa. kemudian dia membelek pula plastik pembungkus kek tadi. semakin galak dia ketawa. nah, di satu bahagian kek bahulu itu rupanya telah berkulat teruk. agak teruk juga lah tapi aku langsung tak perasan. manakala pada plastik pembungkusnya pula melekat sisa spora kulat terbabit. banyak juga, hingga kelabu kehijauan plastik itu dengan kesan lekatan itu. dan saki baki kek yg masih terkunyah di mulut segera aku luahkan. hampir muntah aku. patutlah berasid benar rasanya, rupanya dah ditumbuhi kulat, padahal tarikh luput ada lagi empat hari.

entahlah kenapa aku ini asyik termakan sampah sarap. hari itu kuku orang, hari ini kulat, lain kali entah apa pula. aku pun dah serupa sampah saja perangai. oh, dah pukul 2.25 pagi! aku tak mandi lagi! tengok, macam sampah! baiklah, aku mandi dulu. oh ya, dan selamat malam. eh, pagi. eh, entahlah!

2 ulasan:

  1. ahahahah....lawak kesangatan..adoi...terus rasa kenyang aku dihidang cerita spora dan fauna

    -jaisyul-

    BalasPadam
  2. hehehee....tp kulat leh membiak dlm perut tak? cuak gak nih..kang tibe2 aku bertuka kaler kulat...

    BalasPadam