Selasa, Mac 17, 2009

apa?? kanser??

semalam, jam 9.20 malam, kala aku bersiap-siap hendak mandi, mata aku terpaku pada 3 pucuk surat di atas komputer peribadi aku. ummm...poskad dari yves rocher, penyata akaun dan wah! surat dari kementerian kesihatan! aku mati akal sekejap, memikirkan dari mana mereka tahu nama dan alamat rumah aku.oh, ya, masa aku cabut gigi beberapa bulan yang lalu (atau memang mereka menyimpan rekod setiap makhluk yang dilahirkan di malaysia nan kelam kabut nih?). surat itu kertasnya berwarna oren kecoklatan. dengan debar dan pertanyaan menyerbu otak, aku buka surat tersebut. nah! perkataan pertama yang aku nampak adalah kanser! aku mula goyang. seingat aku, aku ke klinik kerajaan paling terbaru pun 3-4 bulan lepas, cabut gigi (jimat duit katakan, lagipun sama saja sakitnya kalau ke klinik swasta pun), dan paling lama dulu pun tiga tahun lepas, cek darah sebelum disahkan mengidap denggi. takkan mereka menemui sesuatu kot? sambil memerah otak dan menenangkan hati, aku buka habis-habis surat tersebut....

"jemputan mengadakan pemeriksaan percuma pap smear bla..bla.....untuk pengetahuan puan, kanser serviks adalah pembunuh no. 2 wanita di malaysia. puan dijemput untuk melakukan pemeriksaan percuma di klinik-klinik berhampiran dan bla..bla..bla..."

peh, serius, memang aku goyang mula-mula tadi. bikin saspen saja kementerian kesihatan nih! elok-elok aku dah mengantuk malam tadi, terus segar mata aku!

tapi yang tak berapa nak enak tu, sedap-sedap saja mereka gelarkan aku "puan". padahal masa aku daftar di klinik dulu dah terang-terang aku nyatakan aku bujang. cis!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan