Ahad, Mac 01, 2009

kasut sanding

siang tadi, aku berjumpa mesra dengan kawan-kawan dari zaman sekolah rendah aku. ah, rupanya salah seorang dari mereka cuba menarik aku untuk melabur dalam perniagaan MLM. wah, panas hati pulak rasanya! aku mendengar dan mendengar sekadar mengambil hati. betapa Tuhan tau yang aku memang tidak tertarik walau sedikitpun dengan bisnes sedemikian. memang figura-figura yang dipampangkan pada aku begitu menggiurkan, tapi, ah! tak kuasa lah aku. ada sesuatu yang lebih besar yang perlu aku kerjakan. dan selesai perjumpaan itu, aku dan sahabat berdua itu berjalan-jalan di sekitar pusat beli belah aeon, mengintai-intai kasut. dan aku akhiri sesi intai-intai itu dengan 3 pasang kasut, satu pump, satu sandal, dan satu kasut tumit tinggi. tak mengapalah, lagipun ada jualan murah. 3 pasang itu tak cecah RM60 pun. seketika aku bangga dengan diri sendiri. ahah!!

pulang ke rumah, aku persembahkan kasut-kasut itu pada bonda. memang beliau menyokong penuh usaha beli kasut ni, sebab beliau sendiri obses pada kasut dan beg tangan. (aku kasut ok lagi, tapi tidak beg tangan. geli rasanya.) semua pilihan aku dikagumi (ikutkan biasa-biasa saja, cuma warnanya agak rebellious), siap mencadangkan kasut yang patut aku pakai untuk ke kenduri kahwin anak kawan baiknya minggu depan. dan aku cuba peep toe yang aku beli di VOIR, 4 inci agaknya, warna putih dan di depannya berwarna emas. aku berjalan kucing di depan bonda. "haaa..cantiklah nur!!! kau simpan. buat kasut sanding. nanti pastinya mereka tertanya-tanya di mana kau beli kasut ni!" cadang bonda dengan penuh rasa teruja. "hah?? sanding?? berapa taun lagi mak?? lambat lagi!! rileks la!!" tingkah aku (walaupun masa itu dah rasa malu-malu. dan bonda memang kalau ada masa lapang, dia akan mengingatkan aku yang aku 3 tahun lagi akan menjejak 30.) "ala, tak apalah. mana lah tau kan.." ujar bonda lagi. aku teruskan berjalan kucing tanpa berkata apa-apa lagi.

hurmm..tahun lepas, bonda mencadangkan aku memakai cincin. dan hari ini, beliau suruh aku simpan kasut untuk bersanding. aku faham niat beliau. cuma................

"oh, mak...kalau lah mencari suami itu semudah memuat turun lagu, dah lama anakmu yang sengal-sengal nakal ini persembahkan seorang padamu!"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan