Ahad, Jun 07, 2009

sombong sangat. padan muka.

jam sepuluh, aku sampai ke rumah. pulang dari bertemu rakan. minum-minum. sebelum pulang aku menelefon ke rumah, kalau-kalau ada mau memesan makanan. "takde, abah dah beli nasi lemak dah ni," abah menjawab. lalu aku terus menuju ke rumah.

"nur, ni ambil nasi lemak ni, makan dengan si kecik ni ha. nasi lemak mak dah tinggal bahagian bersambal saja ni!" mak menyuruh aku mengambil alih menyuap si kecik itu pula. "taknaklah, kenyang lagi ni!" aku menolak. masa itu aku tengok nasi lemak ada lagi dua bungkus.

tapi tadi, lepas lipat-lipat kain baju, tiba-tiba rasa lapar pula. bolehlah makan nasi lemak tu. lalu aku bergerak ke dapur. meja makan kelihatan terang benderang. mana nasi lemak tadi? tak nampak pun kakak aku bawa masa dia nak balik tadi. aku meluaskan kawasan carian. ish, tak ada juga. lalu aku selongkar peti sejuk, mana lah tau mak aku dah simpan dalam tu. tak ada juga. punggah la juga mana tau ada apa-apa makanan yang boleh aku bedal. tetap tak ada. roti pun tak ada. megi apatah lagi.

isk, nak keluar beli makanan? sekarang dah lewat gila. mana pernah aku buat kerja cari makan kat luar dinihari begini. nanti mesti kena marah, sebab tadi eksen sangat tak nak makan. sekarang baru sibuk-sibuk lapar bagai. sampai pagi lah kau!

2 ulasan:

  1. hahaha..
    fenomena biasa.
    lapar pada waktu2 darurat

    BalasPadam
  2. itula...slalu terpedaya dengan kekenyangan sementara....

    BalasPadam