Ahad, Januari 10, 2010

cukai pendapatan

ok, aku tak tau bagaimana cukai pendapatan ini berfungsi, apa tujuan dia dan dari mana datangnya.

hari tu kami sekeluarga menonton jangan lupa lirik dan bercerita tentang wang yang berjaya dimenangi peserta. kemudian aku dapat tau yang LHDN akan datang menuntut sebahagian dari wang yang dimenangi untuk cukai. ya, kalau bergaji lebih RM2500 ke atas akan dikenakan cukai juga.

yang aku tak faham, untuk apa cukai itu dikenakan. fikirkan, kita bekerja seteruk-teruknya, kadang-kadang sampai tak pulang ke rumah, tak berjumpa ahli keluarga, lupakan masa untuk berlibur demi mendapatkan pendapatan yang cukup untuk menampung keluarga, tapi dengan mudahnya hasil titik peluh, mungkin juga bercampur dengan titik air mata, dituntut untuk dibayar sebagai cukai, kadang-kadang bukan sedikit, mungkin untuk pembangunan negara.

tapi, kalau untuk pembangunan ekonomi negara, kenapa aku tengok negara macam makin miskin saja? kenapa aku tak rasa macam semua rakyat hidup dengan senyuman dibibir, malah lebih ramai yang hidup dengan muka yang keruh dan dahi yang berkerut?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan